11/10/2012

Rejestracja dziecka w UK, paszport brytyjski oraz Child Benefit

Zaraz po urodzeniu naszej pociechy chcemy załatwić również szereg spraw z rejestracją dziecka. W UK mamy na to 42 dni (6 tyg.) licząc od dnia porodu. Możemy zrobić to my, lub też ojciec dziecka. W tym celu należy udać się do Local Register Office. Nie musimy brać ze sobą żadnych dokumentów (co za ulga). Potrzebne są jedynie informacje dotyczące miejsca i daty urodzenia dziecka, imię dziecka, miejsce i daty urodzenia rodziców, data ślubu jeżeli jesteśmy zaobrączkowani, nasz zawód oraz nazwisko panieńskie matki. Na miejscu urzędnik wszystko wprowadza i na miejscu otrzymujemy skrócony odpis. Za dodatkową opłatą w wysokości funtów 5 otrzymamy pełny akt urodzenia. Gorąco polecam aby zakupić przynajmniej 2 kopie tego dokumentu gdyż będzie nam później potrzebna przy wypełnianiu wszelkich aplikacji (między innymi o paszport czy to angielski czy polski lub o zasiłek Child Benefit).

Mając już dokument urodzenia możemy działać w kwestii paszportu. Bardzo mi zależało aby paszport córeczka otrzymała stosunkowo szybko. Jeżeli chciałam wyrobić jej paszport polski musiałam czekać na samą wizytę w konsulacie bagatela ponad miesiąc!!! Żarty!!!
Bez zastanowienia weszłam na stronę internetową KLIK, pobrałam formę do wypełnienia i 2 dni później już miałam ją w skrzynce razem z ulotką KLIK. Podkreślam, że oboje ja i mąż mamy obywatelstwo polskie.

WAŻNE - jeżeli nie masz przepracowanych minimum 5 pełnych lat w UK (licząc do dnia urodzenia dziecka) w tym samym miejscu pracy i nie posiadasz form P60 nie możesz się starać o paszport brytyjski. Jeżeli Twój mąż spełnia te kryteria to on powinien wypełniać formę w swoim imieniu. Jeżeli Ty nie spełniasz tych wymogów, a Twój partner spełnia, ale nie jesteście małżeństwem - niestety Wasze dziecko również nie otzryma paszportu brytyjskiego.

Powyższe kryteria spełniał mój mąż, zatem to on wypełniał formę i to jego dokumenty musiałby być załączone wraz z aplikacją. 
Dodatkowe dokumenty potrzebne to:

- Certificate of an Entry - akt urodzenia dziecka
- Paszporty obojga rodziców
- 2 zdjęcia dziecka na białym tle z tyłu podpisane przez osobę która posiada obywatelstwo brytyjskie i która Was zna spory okres czasu i może potwierdzić, że osoba widniejąca na zdjęciu to Wasze maleństwo. Musi być dokładnie tak jak na obrazku (John Smith - imię maleństwa, Anthony Person - podpis osoby potwierdzającej) i data.

- P60 osoby wypełniającej aplikację sprzed ostatnich 5 lat.
- opłata w wysokości £49 (może być czek lub postal order). Niestety nie możemy wyrobić paszportu w tydzień przy opłacie £96.
- Jeżeli jesteście małżeństwem to Wasz akt małżeństwa + jego przetłumaczenie u tłumacza przysięgłego.

Urząd paszportowy obiecuje odesłać gotowy paszport w ciągu 6 tygodni od otrzymania aplikacji. My czekaliśmy bite 6 tygodni ze względu iż staraliśmy się o paszport w okresie wakacyjnym. Paszport ważny jest przez 5 lat.
WAŻNE- warto spisać numer naszej aplikacji (prawy lub lewy górny róg). Upoważni nas to do śledzenia statusu aplikacji w internecie.

Ostatnia rzecz jaka przysługuje na Wyspach Brytyjskich każdemu nowo narodzonemu dziecku to Child Benefit. W szpitalu w którym urodzicie otrzymacie tę formę wraz z kopertą już zaadresowaną w folderze który nazywa się Bounty Pack (znajduje się tam sporo ulotek oraz próbek kosmetycznych dla dzidziusia).
Wystarczy formę wypełnić i dołączyć pełny odpis aktu urodzenia dziecka.
TU znajdziecie pełne informacje.
Otrzymacie stałą kwotę w wysokości £20.30 tygodniowo na pierwsze dziecko. Każde kolejne dziecko to £13.40 tygodniowo płacone na Wasze konto bankowe.

Powodzenia!




10 comments:

  1. Bardzo cenne informacje. Co prawda dziecka nie mam, ale być może kiedyś z tej wiedzy skorzystam:)

    ReplyDelete
  2. Reweacja!!! Jestem swiezym tatusiem i chce sie zajac formalnosciami wiec jestem bardzo wdzieczny. Pozdrawiam

    ReplyDelete
  3. Reweacja!!! Jestem swiezym tatusiem i chce sie zajac formalnosciami wiec jestem bardzo wdzieczny. Pozdrawiam

    ReplyDelete
  4. Super dzięki za cenne i pomocne info pozdrawiam

    ReplyDelete
  5. Super dzięki za cenne i pomocne info pozdrawiam

    ReplyDelete
  6. Jeśli nie jest sie małżeństwem mozna aplikować o brytyjski paszport dla dziecka �� Wiem bo moj syn ma brytyjski paszport aplikował moj chłopak który spalenia kryteria ja niestety ich nie spełniałam, nie było żadnego problemu z tym ze nie mamy ślubu.

    ReplyDelete
  7. Blogi to świetna sprawa i można rozszerzać swoją wiedze. Lecze nie każdy blog jest konkretny, a ten jest na prawdę dobry, polecam!

    ReplyDelete
  8. Witam mi niedawno urodziło się dziecko i mam problem. Dziecko urodziło się w Portsmouth a z żoną mieszkamy i pracujemy na isle of wight, Shanklin. No i teraz pytanie gdzie zarejestrować dziecko. Na i.o.w czy portsmouth. Czy nie ma to różnicy. Proszę o odpowiedź. Podaje maila b_boy19@o2.pl

    ReplyDelete
  9. Jeszcze autorka mogłaby dodać o Ehic card. Tez warto to wyrobić po urodzeniu się dziecka

    ReplyDelete
  10. Jestes cudowna, dziekuje za informacje

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...